Livestreaming av event – en checklista

Har du funderat på att livesända ditt event eller föreläsning? Du är inte ensam. Det kan vara ett perfekt sätt att nå människor som inte kan ta sig till ditt event eller kanske för att nå ut till en bredare publik. Det är många saker man behöver tänka på när man ska livesända. Men det kanske inte är allt som du ska behöva tänka på. Du ska ju också förvänta dig en bra sändning från ett produktionsbolag som vårt.  Men här kommer några frågor som du skulle behöva svara på för att vi ska kunna leverera en så bra produktion som möjligt. 

Vi hjälper dig alltid att svara på frågor som du inte själv har svaret på. Hör av dig till oss så tar vi diskussionen vidare och hjälper dig att komma igång.

Är programmet anpassat för livesändnignar?

För att sända live en hel dag krävs förberedelser. Kanske behöver du ha någon som kan vara värd för sändningen. Kanske ska du ha en paneldebatt för att starta en diskussion framför tittarna. Det finns många format som lämpar sig för livesändning. Det enda som egentligen inte lämpar sig är när det inte händer någonting. Så vad visar du när resten av konferensdeltagarna är på fikarast och har samtal med sina kollegor, leverantörer eller kunder? Fundera på om du har något material som du kan sända för att tittaren inte ska förlora intresset. Var också tydlig med tittaren med vad de kan förvänta sig och se till att hålla alla tider. En tablå kan vara guld värd för tittaren så länge man håller sig till programmet. Kom till oss med ditt program så tittar vi på det tillsammans om kommer med förslag för att engagera tittarna. 

Vilka kanaler kommer du sända i?

Var finns din publik? Finns det andra kanaler dina kunder finns i? Det kan vara värt att ta en extra titt på var man kan nå ut om du vill synas. Livesändningar är populära att titta på och rankas högt av sociala medier på grund av deras tittarvärde. Livesändningar har i snitt längre tittartid än en vanlig video som läggs upp av företag. Här har du guldläge att nå igenom bruset med rätt budskap. 

Många kanaler är gratis att använda och ofta kan det vara värt att sända på flera kanaler samtidigt för att få så stort genomslag som möjligt. 

Vad ska du förvänta dig av ett produktionsbolag?

Vi kan inte svara för andra bolag. Men för oss så är det viktigt att alltid leverera teknik som inte innebär några störningar för tittarna. Att kvalitén på ljud och bild alltid håller hög klass är viktigt för oss och våra kunder. Andra saker som vi tycker är viktigt är att:

  • Hjälpa våra kunder få till innehåll som engagerar
  • Vara på plats i god tid för att hinna förbereda alla inblandade på vad som ska hända
  • Stämma av med lokalen man ska vara i om speciella förutsättningar

Vår egen checklista för varje event är lång. För att du som kund ska kunna vara trygg att ditt budskap inte hindras av tekniska problem eller yttre omständigheter. 

 

Ska du livesända ditt event? 

Självklart! Vi ser till att ditt budskap når ut och utökar din publik. 

Vill du veta mer?

Cahtta me oss om ditt upplägg eller slå en signal så får du den hjälp du behöver för att komma igång och planera.

Boka en gratis konsultation!

 Kul att du kommit ända hit ner! Det kanske är dags att ta en titt i kalendern och boka ett möte för att se vad vi kan hjälpa dig med. 

Viktor Rommedahl
Creative director
0733-30 40 05
viktor@watermark.se

 

David Sturesson
Creative Director
david@watermark.se

 

Tim Palmqvist
Kundansvarig/Producent
0704-18 89 01
tim@watermark.se

 

Tamar Achoe
Kundansvarig
tamar@watermark.se

 

Hitta hit

Watermark Media Lab
Port Anders Gata 9
722 12 Västerås

Vägbeskrivning