7 saker att tänka på innan du gör en video

Vi får ofta höra när vi pratar med våra kunder för första gången att de inte riktigt har tänkt till innan vi kommer dit. Här kommer då 7 snabba punkter som du kan tänka på när du funderar på en video för ditt företag. Dessa punkter är värda att tänka på vare sig du ska göra en reklamfilm, utbildningsvideo eller en presentation. 

  1. Målgrupp – Vem ska se er video? Vem ska bli inspirerad, attraherad, köpsugen, upplyft eller irriterad? Det här är den absolut viktigaste punkten. Utan en målgrupp skjuter du med hagelgevär ut i tomma luften. Du behöver veta vem dina kunder är.
  2. Syfte – Vad är syftet med er video och varför ska ni göra den?
  3. Varumärke – Hur vill du bli uppfattad? Hur uppfattar era kunder er? Vad bygger just ert varumärke?
  4. Budget – Det är bra att veta på ett ungefär hur mycket man är villig att lägga på en video. På så sätt kan vi matcha våra idéer till hur mycket du är villig att investera – för en video ska ses som en investering och ska som regel ge pengarna tillbaka på något sätt.
  5. Kanaler – Idag finns det en hel uppsjö av kanaler man kan visa en video på om man jämför med för 10 år sen. Det är inte självklart att det är TVn som dominerar hos din målgrupp. Tittar de mer på Youtube eller någon playkanal, eller går de mer på bio kanske? Vart spenderar dina kunder tid? Kanal bestämmer också ofta hur lång din video ska vara. Är det en TV reklam så kanske den är 20 sekunder, pratar vi en företagspresentation så kanske den ligger runt 1.30 minuter.
  6. Känsla – Humor, seriös, ironisk, allvarlig, tråkig, rolig, snygg, sentimental, lekfull. Hur vill du att känslan i din video ska vara? Vi tar inte bara in den text som sägs eller skrivs i en video, vi tar in lika mycket hur känslan i videon är. Estetik, musik och plats är också viktigt.
  7. Call-to-action – Vad vill du att tittaren ska göra efter ha sett din video? Köpa något, kontakta er, söka mer information, dansa hulahula eller kanske söka jobb hos er? All bra marknadsföring behöver en call-to-action, alltså något som berättar för tittaren vad denne ska göra med informationen som har getts.  

Tycker du det verkar krångligt? Eller har du koll på alla 7? Kontakta oss så hjälper vi dig hur som helst!  (där kom vår call-to-action)

Läs mer

5 anledningar till att äta en semla

Sitter på kontoret och det börjar närma sig tiden på dagen när magen börjar kurra för att den inte fått något smarrigt på länge. Inte sen efter lunch. Vad gör man då? Man funderar ut ett sätt att rättfärdiga ett köp av en semla. Varför då? För att jag vill ha en. Hur ska jag sälja in ett köp av en semla för bästa effekt? 

En lista, jag måste ha en lista. Argument för att köpa en semla. Här kommer min lista.

Man blir effektivare på jobbet.
Den är extremt nyttig.
Simon blir en gladare person.
Det är fredag.
Det smakar gott.

Eller så struntar du i listan och säger bara till Simon: Åk och köp en semla. 

Klart

 

Mums.

Mums.

Läs mer

”Det pågående undret i Marghita”

Så beskriver en av de svenska volontärerna arbetet i Marghita. Ständigt blir fler människor involverade i deras projekt, och ständigt utvecklas projekten för att hjälpa där hjälpen behövs. Vi är tagna av upplevelsen vi fått i Marghita. En vecka gick fort och vi är beredda att åka igen, för att få vara med och ta del av det som händer. Då en del tid gick åt att bara orientera oss och få namnen rätt blev det mycket tid till att observera arbetet, prata med människor som är involverade i hjälpen och en hel del personer som är otroligt tacksamma för den hjälpen de fått. Namn glömmer man lätt men människorna tar man med sig överallt. Vi är imponerade av familjehemmen där föräldrar väljer att ta extra barn för att de ska få kärlek och hjälp. 2 egna barn och 6 extra barn i åldrarna 4-16 år är ingen lätt uppgift, men barnen är väluppfostrade, går i skolan och får massor med kärlek från sina nya föräldrar. Det är starkt att se hur en familj med så många barn kan fungera så bra. 

Baksidan av Rumänien har vi också sett. Med de människor som absolut inte får några jobb, tigga är olagligt så de försöker så gott de kan att skapa ett bättre liv för sig själva. Men i ett land som har massor av naturresurser och all möjlighet att utvecklas har de fallit mellan stolarna där den största orsaken kallas korruption. Potentialen är enormt stor för Rumänien men den är paralyserad av politiken. EFI finns och gör stor skillnad för de som annars inte skulle ha någon möjlighet, de har inte spelat ut sin roll, behoven är hur stora som helst och jag har inga tvivel på att den organisationen kommer att utvecklas och förändras i takt med behoven. 

EN SAMLING BILDER

Läs mer

En bil, Ett flyg, en bil och 12 timmar senare

Efter en riktigt lång resa är Viktor och ”Schimon” nu på plats i Rumänien och Marghita. Igår blev första dagen av filmning med ganska mycket spännande saker och vi blev inkastade direkt i produktionen. Här kommer många volontärer för längre och kortare tider. Några av dem fick vi möjlighet att intervjua igår  innan de hann åka iväg på nya äventyr. Margareta och Sven-Erik var två av dem som bor här nere nästan 6 månader varje år och lägger tid på att koordinera bygg-team mm.

Det är annorlunda att göra företagsfilm i Sverige mot att skapa en film som ska avspegla en organisation i Rumänien, men det finns ändå likheter. Vad är det för berättelser som ska berättas? Hur speglar vi dem? Hur kan vi skildra livet här på bästa sätt? Hur ser livet här ut för en normal person? Det är frågor som vi ska svara på. Men det är klart att många liv har upplevt förvandling genom vad som görs här. Varje person vi pratar med berättar om det. Människor som har gått genom organisationen på ett eller annat sätt och väljer att komma tillbaka. Ofta säger vi när vi skapar film om företag att det är människorna i företaget som spelar roll. Det är dem vi vill få med. Det är människorna som är företaget. Här är det verkligen det enda som vi kan visa. Utan människorna är detta bara ett skal. Det vore inget utan människorna bakom. 

Marghita är en liten stad i nordvästra Rumänien. Men än vet inte alla vilka EFI är, vad det gula svenska huset, på en av de mest trafikerade gatorna genom staden, är och vad som händer där. Lucian, en av projektledarna, talar gott om detta projektet och tycker att det är viktigt att kunna marknadsföra sig även här på plats. ”Alla ska veta vilka vi är.” Kanske det blir reklamfilm även på rumänska framöver. 

En liten video har Simon satt ihop som ger en fin överblick över var vi befinner oss.

Läs mer

Kontakt

Vår hemmaplan är Västerås men vi skulle resa jorden runt tillsammans med dig för en bra story.

Ring, maila eller kom förbi på en kaffe!

Viktor Rommedahl
Kundansvarig och Producent
0733-30 40 05
viktor@watermark.se

 

Hitta hit

Watermark Media Lab
Sigurdsgatan 35c
721 30 Västerås

Vägbeskrivning