Registrerade UF-rådgivare

För ett par månader sen blev vi för första gången registrerade UF-rådgivare. Det handlar om att finnas tillgängliga för ett UF-företag med råd, tips, idéer och kontakter när de behöver det. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Vi ser fram emot att, i dagsläget, få följa tre nya UF-företag till marknaden och se vad det blir av dem. Båda företagen har potential att lyckas och vi tror på unga företagare som är motiverade.

Första företaget Heter Happy Heat och drivs av Agneta, Ellinor och Amalia. Happy Heat UF gör snygga, färglada grytunderlägg med en praktisk detalj. De är magnetiska och fastnar på i stort sett vilken panna eller gryta som helst. Praktiskt när du ska ta med dig kastrullen till bordet. Vi ska hjälpa Happy Heat med marknadsföring, grafik och reklamfilm. Happy Heat har redan kommit igång med sin försäljning. Mer information finns här: facebook.com/happyheatuf. Vi har bland annat gjort en reklamfilm till Happy Heat UF som de använder i sin marknadsföring. Kör hårt tjejer!


Det andra UF-företaget heter Sound of Style och drivs av Viktor, Hannes, Emil, Jesper och Olle. De har gjort en prototyp på en bärbar högtalare för telefonen. Produkten sitter i en portfölj och är annorlunda mot andra produkter som finns på marknaden idag. De har hittat bra produkter som de sätter ihop för att få allt att fungera. Bluetooth och lång batteritid men också bra ljud. Vi har hjälpt killarna att skapa en video som de kan använda för att presentera produkten på Kickstarter. Kickstarter kampanjen tog i dagarna slut och de nådde sitt mål på 30.000kr! Första projektet i Västerås som går igenom. Kul tycker vi.


Det tredje UF-företaget heter Lunchie det drivs av Alisa, Henrik, Lucas och Emelie som har startat en tjänst där man kan, på ett enkelt sätt, hitta vart man ska äta lunch. Enkelt men smart! Åt Lunchie ska vi göra en 30 sekunders reklamfilm, så håll ut lite till och kolla in deras hemsida så länge! De har ambitionen att driva det här vidare i ett AB när UF perioden tar slut. 

Vi ser fram emot andra givande samarbeten det kommande året.

Läs mer

Watermark Media Lab söker talanger

utrustning

Hej,

Vi på WML är alltid på jakt efter nya talanger och duktiga filmskapare. Har du kompetens på området och är på jakt efter jobb så vill vi gärna höra från dig, oavsett om det är aktuellt nu eller inte så vet vi att vi framöver kommer behöva förstärkning på en rad områden. 

Just nu söker vi:

Animatör
Ljussättare
Producent

skicka ett mail till oss eller ring. Vi pratar gärna en stund och hör vad vi kan göra för varandra. 

/Viktor

viktor@wml.se
0733304005

Läs mer

7 saker att tänka på innan du gör en video

Vi får ofta höra när vi pratar med våra kunder för första gången att de inte riktigt har tänkt till innan vi kommer dit. Här kommer då 7 snabba punkter som du kan tänka på när du funderar på en video för ditt företag. Dessa punkter är värda att tänka på vare sig du ska göra en reklamfilm, utbildningsvideo eller en presentation. 

  1. Målgrupp – Vem ska se er video? Vem ska bli inspirerad, attraherad, köpsugen, upplyft eller irriterad? Det här är den absolut viktigaste punkten. Utan en målgrupp skjuter du med hagelgevär ut i tomma luften. Du behöver veta vem dina kunder är.
  2. Syfte – Vad är syftet med er video och varför ska ni göra den?
  3. Varumärke – Hur vill du bli uppfattad? Hur uppfattar era kunder er? Vad bygger just ert varumärke?
  4. Budget – Det är bra att veta på ett ungefär hur mycket man är villig att lägga på en video. På så sätt kan vi matcha våra idéer till hur mycket du är villig att investera – för en video ska ses som en investering och ska som regel ge pengarna tillbaka på något sätt.
  5. Kanaler – Idag finns det en hel uppsjö av kanaler man kan visa en video på om man jämför med för 10 år sen. Det är inte självklart att det är TVn som dominerar hos din målgrupp. Tittar de mer på Youtube eller någon playkanal, eller går de mer på bio kanske? Vart spenderar dina kunder tid? Kanal bestämmer också ofta hur lång din video ska vara. Är det en TV reklam så kanske den är 20 sekunder, pratar vi en företagspresentation så kanske den ligger runt 1.30 minuter.
  6. Känsla – Humor, seriös, ironisk, allvarlig, tråkig, rolig, snygg, sentimental, lekfull. Hur vill du att känslan i din video ska vara? Vi tar inte bara in den text som sägs eller skrivs i en video, vi tar in lika mycket hur känslan i videon är. Estetik, musik och plats är också viktigt.
  7. Call-to-action – Vad vill du att tittaren ska göra efter ha sett din video? Köpa något, kontakta er, söka mer information, dansa hulahula eller kanske söka jobb hos er? All bra marknadsföring behöver en call-to-action, alltså något som berättar för tittaren vad denne ska göra med informationen som har getts.  

Tycker du det verkar krångligt? Eller har du koll på alla 7? Kontakta oss så hjälper vi dig hur som helst!  (där kom vår call-to-action)

Läs mer

5 anledningar till att äta en semla

Sitter på kontoret och det börjar närma sig tiden på dagen när magen börjar kurra för att den inte fått något smarrigt på länge. Inte sen efter lunch. Vad gör man då? Man funderar ut ett sätt att rättfärdiga ett köp av en semla. Varför då? För att jag vill ha en. Hur ska jag sälja in ett köp av en semla för bästa effekt? 

En lista, jag måste ha en lista. Argument för att köpa en semla. Här kommer min lista.

Man blir effektivare på jobbet.
Den är extremt nyttig.
Simon blir en gladare person.
Det är fredag.
Det smakar gott.

Eller så struntar du i listan och säger bara till Simon: Åk och köp en semla. 

Klart

 

Mums.

Mums.

Läs mer

”Det pågående undret i Marghita”

Så beskriver en av de svenska volontärerna arbetet i Marghita. Ständigt blir fler människor involverade i deras projekt, och ständigt utvecklas projekten för att hjälpa där hjälpen behövs. Vi är tagna av upplevelsen vi fått i Marghita. En vecka gick fort och vi är beredda att åka igen, för att få vara med och ta del av det som händer. Då en del tid gick åt att bara orientera oss och få namnen rätt blev det mycket tid till att observera arbetet, prata med människor som är involverade i hjälpen och en hel del personer som är otroligt tacksamma för den hjälpen de fått. Namn glömmer man lätt men människorna tar man med sig överallt. Vi är imponerade av familjehemmen där föräldrar väljer att ta extra barn för att de ska få kärlek och hjälp. 2 egna barn och 6 extra barn i åldrarna 4-16 år är ingen lätt uppgift, men barnen är väluppfostrade, går i skolan och får massor med kärlek från sina nya föräldrar. Det är starkt att se hur en familj med så många barn kan fungera så bra. 

Baksidan av Rumänien har vi också sett. Med de människor som absolut inte får några jobb, tigga är olagligt så de försöker så gott de kan att skapa ett bättre liv för sig själva. Men i ett land som har massor av naturresurser och all möjlighet att utvecklas har de fallit mellan stolarna där den största orsaken kallas korruption. Potentialen är enormt stor för Rumänien men den är paralyserad av politiken. EFI finns och gör stor skillnad för de som annars inte skulle ha någon möjlighet, de har inte spelat ut sin roll, behoven är hur stora som helst och jag har inga tvivel på att den organisationen kommer att utvecklas och förändras i takt med behoven. 

EN SAMLING BILDER

Läs mer

Viktor Rommedahl
Kundansvarig och Producent
0733-30 40 05
viktor@watermark.se

 

David Sturesson
Creative Director
david@watermark.se

 

Hitta hit

Watermark Media Lab
Sigurdsgatan 35c
721 30 Västerås

Vägbeskrivning