Video högre prioriterat på facebook

Har du en sida som du har hand om på facebook? Då kan du se vilken räckvidd du får med inläggen som du gör. Du kan se hur många visningar ett inlägg har fått och du kanske känner du frustrerad över att inläggen med bilder och text inte kommer fram till så många, även fast din sida har många följare. Inte ens alla dina följare ser inläggen eller har skrollat förbi dem i sitt flöde. 
 
Det beror på att de inte är prioriterade från Facebook. Många artiklar har skrivits om detta och Facebook ändrar hela tiden sina algorytmer för vad som är prioriterade inlägg för att så mycket som möjligt ge relevanta inlägg till sina användare. För det är ju så, att om inte flödet är relevant för de som använder Facebook så försvinner intresset, om intresset försvinner och användandet dalar förlorar de sina kunder. Om Facebook ser en ökning i aktivitet för videklipp, justerar de också sina algoritmer baserat på det. Allt för att skapa ett så relevant flöde som möjligt. 
 
Så, dina inlägg skulle få ännu större räckvidd om du gör om dem till videoklipp och använder facebook för att lägga upp klippen. 
Behöver det vara professionell kvalité på videklippen du lägger upp? Nej, inte alls. Men det behöver vara relevant för dina följare. Ju mer relevanta videklipp du lägger upp desto mer visningar, likes och kommentarer kan du få vilket resulterar i fler visningar och högre relevans nästa gång du lägger upp videoklipp. Det är med andra ord viktigt att du tänker igenom vad det är du lägger upp och vad du vill att det ska få för resultat. 
 
Behöver du hjälp med idéer, kunskap eller produktion så finns vi här för att hjälpa dig. 
Ring eller maila oss så berättar vi mer hur sociala medier fungerar och hur du kan använda Facebook för att skapa trafik till din hemsida, eller bygga vidare på ditt varumärke. 

Läs mer

Reklamfilm Taxi Västerås

Du har väl inte missat att titta på de senaste reklamfilmerna från Taxi Västerås?  

En kylig förmiddag blev till en iskall kväll. Vinter vinden gör sig påmind och mössor och vantar delas fort ut till teamet.   Men vad gör man inte för konsten?

På en parkering i Sigurd börjar våran dag och avslutades framför Melker huset. En reklam för Taxi Västerås ska filmas men detta är ingen vanlig reklam utan våran första som ska sändas på tv.  Tv 3 och Kanal 5 för att vara mer exakt. Ja, för att vara noga ska vi nog nämna att det börjar sändas 22 mars.

10 taxi förare ska filmas och fotas. En i taget.

Alla förare har fått sina tider för inspelning allt är fixat och ordnat. Nästan alla var tidiga, vissa nästan en hel timme!

Och tack gode gud för det. Underbara människor som lättade stämningen med humor och skratt. Dom som fick stå i skjorta i minus 10 grader när vi står bakom kameran med vinterjacka,vantar och mössa.

Och inte nog med det…dom ska stå framför en kamera och låtsats.

Låtsats att dom faktiskt HAR känsel kvar i fingrarna Låtsats att den iskalla vinden är en sommar bris. Men dom behövde inte låtsas glädje för den känslan var äkta…… Det har vi på film.

Då måste man erkänna. Det är faktiskt skönt att veta att människor gillar att arbeta med en.

Tillsammans skapade vi 10 stycken små underbara reklamfilmer som vi gärna vill att så många som möjligt tar del av.


 – Praktikant Alex

Gå gärna in på www.taxivasteras.se/reklamfilm för att se de filmer som har publicerats hittills.  

Läs mer

Heter det film eller video?

film-eller-video

Den detaljmedvetne som går in på vår hemsida kanske har sett att vi oftast använder ordet video istället för film. ”Några videos som vi gjort” och ”Varje video är unik”, samtidigt säger vi att vi gör reklamFILM. Vi har även fått frågan vad det heter och vad skillnaden är när vi är ute på uppdrag och vi ska härmed försöka att besvara på det.

Vad är då skillnaden?
– För oss på Watermark är film det som du betalar en slant för att gå på bio eller ser hemma på din 65 tums 4K TV tillsammans med dem där smördränkta popcornen som du älskar och vi alla vet inte är så nyttiga. Film är i regel lite längre och har en lista på medverkande som rullar i slutet. Kortfilm, långfilm och dokumentärfilm går in under benämningen film (vilket säger sig själv). 
– Då har vi video kvar. Video är det som du tittar på på datorn, telefonen och surfplattan (och nu för tiden även din smart TV). Videor är kortare (i jämförelse med en långfilm), och oftast snabbare. Videor har kortare produktionstid och i vissa fall kortare bäst före datum. Det är allt ifrån de gulliga kattungarna, killen som ramlar och slår sig mellan benen medan hans kompisar skrattar, vilken krukväxt som är svårast att sköta till jag-fattar-inte-hur-den-här-appen-funkar-snälla-visa-mig. Det är video för oss. 

Vi producerar videor och reklamfilmer (där heter det film för att det låter bättre och för att krångla till det, reklamvideo låter inte så himla sexigt). Men vem vet, en dag så kanske vi gör film också, då får vi uppdatera hemsidan. 

I slutändan är det två ord för samma grej, potato – tomato… Vilket tycker du är bäst? Använd det. 

 

Läs mer

Projekt Giveback – en resa till EFI fadder i Rumänien

Man kan minst sagt säga att det  här projektet har varit en resa. Det var en resa att förbereda sig för att åka, det var en resa att komma dit och vi har gjort en resa efteråt med produktionen för att få den att bli, vad vi ville att den skulle vara. Hur ska man gestalta den verksamheten som finns och hur ska vi kunna spegla den passionen som vi ser i organisationen? Det var frågor som vi ställde oss men som vi också fick vara med och besvara. När allt var klart så blev det en av våra absolut bästa produktioner, dels för att det speglar det som vi passionerat vill visa, och det är människor. Människor är det som får organisationer, företag, familjer, och samhällen att gå runt. Att få lyfta upp några av dem, att visa vad de gör och hur betydelsefullt deras arbete är, det vår passion. Därför känns det bra att få vara med och skapa en video som denna. Där fokus, både från vår sida och i organisationen ligger på människor och det fantastiska arbetet som de gör.  
 
Vi är tacksamma att vi fått vara med på den här resan. Hoppas det blir fler resor till Marghita i Rumänien. Och om du vill åka dit, så finns det möjlighet för dig också. 
 

Läs mer

Registrerade UF-rådgivare

För ett par månader sen blev vi för första gången registrerade UF-rådgivare. Det handlar om att finnas tillgängliga för ett UF-företag med råd, tips, idéer och kontakter när de behöver det. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Vi ser fram emot att, i dagsläget, få följa tre nya UF-företag till marknaden och se vad det blir av dem. Båda företagen har potential att lyckas och vi tror på unga företagare som är motiverade.

Första företaget Heter Happy Heat och drivs av Agneta, Ellinor och Amalia. Happy Heat UF gör snygga, färglada grytunderlägg med en praktisk detalj. De är magnetiska och fastnar på i stort sett vilken panna eller gryta som helst. Praktiskt när du ska ta med dig kastrullen till bordet. Vi ska hjälpa Happy Heat med marknadsföring, grafik och reklamfilm. Happy Heat har redan kommit igång med sin försäljning. Mer information finns här: facebook.com/happyheatuf. Vi har bland annat gjort en reklamfilm till Happy Heat UF som de använder i sin marknadsföring. Kör hårt tjejer!


Det andra UF-företaget heter Sound of Style och drivs av Viktor, Hannes, Emil, Jesper och Olle. De har gjort en prototyp på en bärbar högtalare för telefonen. Produkten sitter i en portfölj och är annorlunda mot andra produkter som finns på marknaden idag. De har hittat bra produkter som de sätter ihop för att få allt att fungera. Bluetooth och lång batteritid men också bra ljud. Vi har hjälpt killarna att skapa en video som de kan använda för att presentera produkten på Kickstarter. Kickstarter kampanjen tog i dagarna slut och de nådde sitt mål på 30.000kr! Första projektet i Västerås som går igenom. Kul tycker vi.


Det tredje UF-företaget heter Lunchie det drivs av Alisa, Henrik, Lucas och Emelie som har startat en tjänst där man kan, på ett enkelt sätt, hitta vart man ska äta lunch. Enkelt men smart! Åt Lunchie ska vi göra en 30 sekunders reklamfilm, så håll ut lite till och kolla in deras hemsida så länge! De har ambitionen att driva det här vidare i ett AB när UF perioden tar slut. 

Vi ser fram emot andra givande samarbeten det kommande året.

Läs mer

Kontakt

Vår hemmaplan är Västerås men vi skulle resa jorden runt tillsammans med dig för en bra story.

Ring, maila eller kom förbi på en kaffe!

Viktor Rommedahl
Kundansvarig och Producent
0733-30 40 05
viktor@watermark.se

 

Hitta hit

Watermark Media Lab
Sigurdsgatan 35c
721 30 Västerås

Vägbeskrivning