Heter det film eller video?

film-eller-video

Den detaljmedvetne som går in på vår hemsida kanske har sett att vi oftast använder ordet video istället för film. ”Några videos som vi gjort” och ”Varje video är unik”, samtidigt säger vi att vi gör reklamFILM. Vi har även fått frågan vad det heter och vad skillnaden är när vi är ute på uppdrag och vi ska härmed försöka att besvara på det.

Vad är då skillnaden?
– För oss på Watermark är film det som du betalar en slant för att gå på bio eller ser hemma på din 65 tums 4K TV tillsammans med dem där smördränkta popcornen som du älskar och vi alla vet inte är så nyttiga. Film är i regel lite längre och har en lista på medverkande som rullar i slutet. Kortfilm, långfilm och dokumentärfilm går in under benämningen film (vilket säger sig själv). 
– Då har vi video kvar. Video är det som du tittar på på datorn, telefonen och surfplattan (och nu för tiden även din smart TV). Videor är kortare (i jämförelse med en långfilm), och oftast snabbare. Videor har kortare produktionstid och i vissa fall kortare bäst före datum. Det är allt ifrån de gulliga kattungarna, killen som ramlar och slår sig mellan benen medan hans kompisar skrattar, vilken krukväxt som är svårast att sköta till jag-fattar-inte-hur-den-här-appen-funkar-snälla-visa-mig. Det är video för oss. 

Vi producerar videor och reklamfilmer (där heter det film för att det låter bättre och för att krångla till det, reklamvideo låter inte så himla sexigt). Men vem vet, en dag så kanske vi gör film också, då får vi uppdatera hemsidan. 

I slutändan är det två ord för samma grej, potato – tomato… Vilket tycker du är bäst? Använd det. 

 

Läs mer

Projekt Giveback – en resa till EFI fadder i Rumänien

Man kan minst sagt säga att det  här projektet har varit en resa. Det var en resa att förbereda sig för att åka, det var en resa att komma dit och vi har gjort en resa efteråt med produktionen för att få den att bli, vad vi ville att den skulle vara. Hur ska man gestalta den verksamheten som finns och hur ska vi kunna spegla den passionen som vi ser i organisationen? Det var frågor som vi ställde oss men som vi också fick vara med och besvara. När allt var klart så blev det en av våra absolut bästa produktioner, dels för att det speglar det som vi passionerat vill visa, och det är människor. Människor är det som får organisationer, företag, familjer, och samhällen att gå runt. Att få lyfta upp några av dem, att visa vad de gör och hur betydelsefullt deras arbete är, det vår passion. Därför känns det bra att få vara med och skapa en video som denna. Där fokus, både från vår sida och i organisationen ligger på människor och det fantastiska arbetet som de gör.  
 
Vi är tacksamma att vi fått vara med på den här resan. Hoppas det blir fler resor till Marghita i Rumänien. Och om du vill åka dit, så finns det möjlighet för dig också. 
 

Läs mer

Registrerade UF-rådgivare

För ett par månader sen blev vi för första gången registrerade UF-rådgivare. Det handlar om att finnas tillgängliga för ett UF-företag med råd, tips, idéer och kontakter när de behöver det. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Vi ser fram emot att, i dagsläget, få följa tre nya UF-företag till marknaden och se vad det blir av dem. Båda företagen har potential att lyckas och vi tror på unga företagare som är motiverade.

Första företaget Heter Happy Heat och drivs av Agneta, Ellinor och Amalia. Happy Heat UF gör snygga, färglada grytunderlägg med en praktisk detalj. De är magnetiska och fastnar på i stort sett vilken panna eller gryta som helst. Praktiskt när du ska ta med dig kastrullen till bordet. Vi ska hjälpa Happy Heat med marknadsföring, grafik och reklamfilm. Happy Heat har redan kommit igång med sin försäljning. Mer information finns här: facebook.com/happyheatuf. Vi har bland annat gjort en reklamfilm till Happy Heat UF som de använder i sin marknadsföring. Kör hårt tjejer!


Det andra UF-företaget heter Sound of Style och drivs av Viktor, Hannes, Emil, Jesper och Olle. De har gjort en prototyp på en bärbar högtalare för telefonen. Produkten sitter i en portfölj och är annorlunda mot andra produkter som finns på marknaden idag. De har hittat bra produkter som de sätter ihop för att få allt att fungera. Bluetooth och lång batteritid men också bra ljud. Vi har hjälpt killarna att skapa en video som de kan använda för att presentera produkten på Kickstarter. Kickstarter kampanjen tog i dagarna slut och de nådde sitt mål på 30.000kr! Första projektet i Västerås som går igenom. Kul tycker vi.


Det tredje UF-företaget heter Lunchie det drivs av Alisa, Henrik, Lucas och Emelie som har startat en tjänst där man kan, på ett enkelt sätt, hitta vart man ska äta lunch. Enkelt men smart! Åt Lunchie ska vi göra en 30 sekunders reklamfilm, så håll ut lite till och kolla in deras hemsida så länge! De har ambitionen att driva det här vidare i ett AB när UF perioden tar slut. 

Vi ser fram emot andra givande samarbeten det kommande året.

Läs mer

Watermark Media Lab söker talanger

utrustning

Hej,

Vi på WML är alltid på jakt efter nya talanger och duktiga filmskapare. Har du kompetens på området och är på jakt efter jobb så vill vi gärna höra från dig, oavsett om det är aktuellt nu eller inte så vet vi att vi framöver kommer behöva förstärkning på en rad områden. 

Just nu söker vi:

Animatör
Ljussättare
Producent

skicka ett mail till oss eller ring. Vi pratar gärna en stund och hör vad vi kan göra för varandra. 

/Viktor

viktor@wml.se
0733304005

Läs mer

7 saker att tänka på innan du gör en video

Vi får ofta höra när vi pratar med våra kunder för första gången att de inte riktigt har tänkt till innan vi kommer dit. Här kommer då 7 snabba punkter som du kan tänka på när du funderar på en video för ditt företag. Dessa punkter är värda att tänka på vare sig du ska göra en reklamfilm, utbildningsvideo eller en presentation. 

  1. Målgrupp – Vem ska se er video? Vem ska bli inspirerad, attraherad, köpsugen, upplyft eller irriterad? Det här är den absolut viktigaste punkten. Utan en målgrupp skjuter du med hagelgevär ut i tomma luften. Du behöver veta vem dina kunder är.
  2. Syfte – Vad är syftet med er video och varför ska ni göra den?
  3. Varumärke – Hur vill du bli uppfattad? Hur uppfattar era kunder er? Vad bygger just ert varumärke?
  4. Budget – Det är bra att veta på ett ungefär hur mycket man är villig att lägga på en video. På så sätt kan vi matcha våra idéer till hur mycket du är villig att investera – för en video ska ses som en investering och ska som regel ge pengarna tillbaka på något sätt.
  5. Kanaler – Idag finns det en hel uppsjö av kanaler man kan visa en video på om man jämför med för 10 år sen. Det är inte självklart att det är TVn som dominerar hos din målgrupp. Tittar de mer på Youtube eller någon playkanal, eller går de mer på bio kanske? Vart spenderar dina kunder tid? Kanal bestämmer också ofta hur lång din video ska vara. Är det en TV reklam så kanske den är 20 sekunder, pratar vi en företagspresentation så kanske den ligger runt 1.30 minuter.
  6. Känsla – Humor, seriös, ironisk, allvarlig, tråkig, rolig, snygg, sentimental, lekfull. Hur vill du att känslan i din video ska vara? Vi tar inte bara in den text som sägs eller skrivs i en video, vi tar in lika mycket hur känslan i videon är. Estetik, musik och plats är också viktigt.
  7. Call-to-action – Vad vill du att tittaren ska göra efter ha sett din video? Köpa något, kontakta er, söka mer information, dansa hulahula eller kanske söka jobb hos er? All bra marknadsföring behöver en call-to-action, alltså något som berättar för tittaren vad denne ska göra med informationen som har getts.  

Tycker du det verkar krångligt? Eller har du koll på alla 7? Kontakta oss så hjälper vi dig hur som helst!  (där kom vår call-to-action)

Läs mer

Kontakt

Vår hemmaplan är Västerås men vi skulle resa jorden runt tillsammans med dig för en bra story.

Ring, maila eller kom förbi på en kaffe!

Viktor Rommedahl
Kundansvarig och Producent
0733-30 40 05
viktor@watermark.se

 

Hitta hit

Watermark Media Lab
Sigurdsgatan 35c
721 30 Västerås

Vägbeskrivning

Ingång är på andra sidan huset, mot järnvägen.
Följ skyltar till Bildn tills vi har fått upp våra.